jane the pain - inredning & sånt..

100% Semester!

Kategori: Filip gästbloggar

Hej!

Semester... Ordet är fantastiskt eller hur? Fyllt av härliga asocisationer och 100% sol, bad, kust, jordgubbar, hängmatta, böcker, familj m m. Men sedan januari har jag nytt jobb vilket innbär en kortare semester än vanligt och eftersom nytt jobb många gånger också innebär MYCKET jobb har jag inte hunnit med allt det som man på kvällar och helger samtidigt skulle göra hemma i form av projekt, renoveringar och fixeri. Detta har min sambo påpekat ett antal gånger med: -När vi har semester får vi fixa det och det... och det o det... o det! 
Jag har iochförsig också på frågor som: "Kan vi inte göra så med den väggen och det golvet" svarat: -Vi får ta det i sommar när vi har ledigt. 
Helt plötsligt var semestern här! Trots en svag trea i matte räknade jag snabbt ut omfattningen av arbete och "snickarglädje" och med list lyckades jag istället få med mig alla på att åka till landet. Smart!
Väl i sommarhuset upptäckte jag att blandaren hade under vinten frusit sönder, utgående vattenledningen likaså. Plötsligt hade vi ett "torp"a la Raskens! Dagarna på landet blev en jakt på en ledig rörmokare och ett dyrt inköp av ny blandare. En lång harang svordomar samt en "ultimate fight" med rörtången störde andra sommargäster ett par timmar. Samtidigt började jag också att inse att projekten på landet var nästan ännu fler än hemma. Vädret var också dåligt så jag lyckades åter vända familjeopinionen till att återvända hem, även om jag visste vad som väntade...  
Väl hemma i verkligeten var kaoset efter köksgolvsläggning och skåpändringar realitet och omfattande att städa upp och fixa. Det drog ut på tiden då det var lördag, man vill ju inte missa Ring så spelar vi och Melodikrysset. Efter en semestervecka var statusen:
Vita (men snabbt smutsiga) golvprojektet 75% färdigt.
Det förbannade altandäcket 75% färdigt. 
Staketet 50% färdigt (men dåligt underarbete innebär risk att börja om från början) 
Garagestädningen ca 5% färdigt. (svårt att städa då jag inte kan slänga något) 
Hallgolvet ca 20% färdigt. Här pågår också en tvist om hur det ska se ut i slutändan, kan bli familjerådgivning. 
Trappen 10% påbörjad (förra året)
Handtag, lister och fogning i köket 80% färdigt.

.. men monteringen av hängmattan samt uppblåsbara poolen blev 100% färdigt första dan!

Som ni förstår är projekten rätt många och det är bara en tidsfråga innan Arga snickaren knackar på dörren och bryter ner mig på det ofixade hallgolvet!

Problemet är nu att min semester snart är slut och jag vet inte riktigt vad jag ska skylla på? Men man kan också se det som att jag totalt sett, om man lägger ihop alla projekt, är ca 300% färdig med renoveringen!

MVH Filip the Brain


p.s Jag börjar lära mig många schysta snickartermer m m. Utlyser härmed en tävling där man kan vinna min gamla skeva rörtång av märket Bruksbo. Svara på frågan nedan.
 
Fråga: Vad kallar snickare och målare "Det vita guldet"?

Kommentarer

  • Susanne [Snusans inredningsblogg] säger:

    Ja det blir inte alltid som man tänkt sig. Speciellt när man är tidsoptimist och idéerna sprutar och projekten blir fler och fler. Och man måste faktiskt ta sig lite semester och släppa alla måsten ibland. Jag har också tänkt att det bara är en tidsfråga innan Arga Snickaren kommer hit och läxar upp oss. :P

    2011-08-06 | 11:10:01
    Bloggadress: http://inredningsbloggen.wordpress.com
  • MariaN säger:

    Hahaha! Stackars Filip! Det låter som vår semester här hemma. Men det är ju bra att du är så optimistisk, 300% är ju helt ok :) Och när Arga Snickaren har varit hos er, kan ni skicka hem honom till oss...

    2011-08-07 | 08:19:29

Kommentera inlägget här: