jane the pain - inredning & sånt..

Släng ingenting, öppna egen butik!

Kategori: Filip gästbloggar

Gästbloggeri..av Filip:
Visst jag gillar att det är ljust och stilrent... MEN jag älskar att grotta in mig i gamla Antik & kuriosa butiker och kolla på gamla prylar, särskilt teknik grejer. Sist jag var i Sthlm så hittade jag en butik som var hur cool som helst, kunde se mig själv äga den. Han som ägde den var dessutom ganska lik mig själv, trevligt och ärligt utseende faktiskt. Lite skallig och klädsamt fyllig samt vältalig. Efter att jag först gått runt och tittat lite kom han fram och drog en "det där är en Bang & Olufsen" modell -69, Clabbe har ägt den".  Han läste mig som en öppen bok, jag var fast då vi börja prata om gamla skivspelare och högtalare. Långa diskussioner om starthastighet, diamantstift och högtalareffekter följde. Det slutade med att jag missade mitt kundmöte som jag skulle ha i Sthlm samt att jag la undan två "tavelhögtalare" från -72. Á 9000:-.. han trodde dessutom, observera trodde, att Andy Warhol hade designat mönstren på själva tavlan... (detta vet inte Jenny om dock, och dom passar absolut inte in i vår hemmiljö).

Men det jag egentligen blir mest impad av är hur dom som äger butikerna kan hitta och få ihop denna stora mängd rariteter och grejer.
Visst, det är mycket småpryttlar och strunt kan jag tycka... men det är ju precis där man har fel! Det som jag tycker är skit tycker någon annan är guld! Eller hur? Därför ska man ju inte slänga sånt som man tröttnat på hemma eller har fått i present av någon och som bara ligger i en låda i garaget, som man aldrig själv kommer använda och som inte är modernt nu.
Alltså, det finns ingenting som ligger och skräpar! Allt har ett värde för någon... hmm.. nu gäller det ju också att hitta den som tycker att det ÄR ett värde i t ex ett gammalt sprucket blinkersglas till en Saab 900 som vi sålde 2002. Eller min gamla T-shirt med "Jannes åkeri AB" logga från 1983. Fast det man inte lyckas sälja nu eller om ett par år framåt, samlas ju på lager för att kanske bli en ny Antik & Kuriosa butik, perfekt om jag blir arbetslös, jag kan ha butiken i garaget.
När jag tänker efter är det bara att snickra ihop en skylt och dra upp garageporten redan idag..
Nej, nu gör jag uppror, jag säger stopp till att kasta någonting överhuvudtaget, allt som har ett värde högre än Blockets annonskostnad ska ej fördärvas! Det är ju även bra för miljön att återsälja!
Därför får ni här (särskilt ni Män som inte vill kasta era gamla hockeyskydd, blinkersglas, gamla t-shirtar och skatebords utan hjul, ett par ordspråk och bevaringsargument när det börjar tjafsas om att kasta gamla grejer.. (observera att allting nedan bör sägas med en ljus lite barnslig stämma, varje argument bör också avslutas med "jag tänkte åka till affär'n och köpa lite choklad till i kväll")
1/ "- Nej den kan vi inte kasta gumman, den blir retro om 20 år, kan bli värd en semesterresa vet du".
2/ "- Älskling, Jag lägger den i garaget, även om den inte är modern nu så om fem år... snackade med Lasse och han sålde en likadan för 1000 spänn för 10 år sen".
3/ "- Snuttis, Den hade jag när jag var 17 och var på semester på Kos. Den kan grabben få när han blir stor o när han ska ut på sin första givande resa. Läste även om en kille som hade fått 500 spänn för sin gamla "I kväll får 140 svenskar gonorré" t-shirt.
4/ Min lilla kladdkaka " Den lampan svarvade jag 1989 och (svälj) jag skar nästan av mig långfingret.. Visst, jag kan kasta den men kom inte och tjura sen när Almoge blir modernt"
Bra att ha Ordspråk:
"Det som göms i garaget, ökar garanterat på Loppis gaget"
"Man ser inte bilen för allt skräp" (vilket minimerar risken för bilinbrott)
"Fem lådor i garaget är bättre än tio i skogen" (fattar inte själv riktigt vad det betyder men det lät bra)
Lycka till med samlandet!
p.s Skickar med ett par bilder från butiken jag var inne i.. men jag tänker inte berätta var i Sockholm det var. Jag måste först köpa loss tavelhögtalarna. Tror att jag får ihop pengarna om jag håller öppet min Garagebutik varje dag under ett par år.
Ha det bra!
MVH
Filip J

Kommentarer


Kommentera inlägget här: